Zes manieren om de oorlog tegen de zorgen te winnen

Onderzoek wijst uit dat stress een factor kan zijn die de eerste opflakkering of de verergering van bestaande psoriasis kan veroorzaken. Veel psoriasispatiënten ervaren ook stress en angst door de emotionele belasting van het leven met een huidziekte.
Leer eenvoudige technieken om uw manier van denken te veranderen en uw stressniveau onder controle te houden, zodat de ongemakken van uw symptomen afnemen.
Als u het gevoel hebt dat stress een belangrijke factor is in de evolutie van uw psoriasis, kan u misschien uw arts raadplegen. Hij of zij kan u helpen of u doorverwijzen naar een meer gespecialiseerde ondersteuning.
Er zijn veel verschillende denkscholen met betrekking tot het helpen van patiënten met stress en angst geassocieerd met psoriasis. Hieronder staan enkele eenvoudige technieken die nuttig zijn gebleken voor sommige psoriasispatiënten.

Als u zich gelukkig en vol vertrouwen voelt, kunt u het gevoel hebben dat uw psoriasis veel gemakkelijker onder controle te houden is.



1. Probeer de diepe ademhaling

Laat één hand op uw buik rusten. Adem diep in door je neus, adem in met je buik waardoor deze tegen uw hand duwt. Adem dan langzaam weer uit via uw mond. Probeer dit 10 keer.

2. Beweeg regelmatig

Fysieke activiteit is één van de eenvoudigste en beste manieren om stress tegen te gaan. Het stimuleert het vrijkomen van feelgoodhormonen, endorfines genoemd, en uit onderzoek is gebleken dat mensen hun geestelijk welzijn kunnen verbeteren door slechts 20 minuten per week te oefenen. Hoe vaker u beweegt, hoe positiever u zich zult voelen. Zoek een sport die u bevalt, het zal uw uithoudingsvermogen en uw weerstand verhogen en u helpen om te ontspannen.

3. Schrijf het op

Door uw zorgen op te schrijven, blijven ze niet uw hoofd spoken. Het kan ook gemakkelijker zijn om oplossingen voor problemen te zien wanneer ze op papier staan. Een studie heeft uitgewezen dat een tiental minuten voor een stressvolle gebeurtenis (zoals een belangrijke test) over uw angsten schrijven u kan helpen om minder angstig te zijn en meer controle te houden. Neem de tijd om uit te klaren wat u dwars zit. Het maken van een lijst kan helpen om uw geest vrij te maken en elk probleem stap voor stap aan te pakken. Noteer de stappen die u gaat nemen om de stress uit uw leven te bannen en begin bij de belangrijkste.

4. Tijd doorbrengen in de natuur

Ga naar de buiten of naar het plaatselijke park, het is een fantastische manier om te ontstressen. Onderzoekers hebben ontdekt dat slechts vijf minuten per dag in de natuur doorbrengen, wonderen kan doen voor uw geestelijke gezondheid.

5. Spelen met een huisdier

Psychologen hebben ontdekt dat eigenaren van gezelschapsdieren vaak minder eenzaam, angstig en bezorgd zijn dan mensen zonder gezelschapsdier, en een groter gevoel van eigenwaarde hebben.

6. Focus op de positieve dingen

Het kan nuttig zijn om zich te concentreren op de dingen in het leven die u gelukkig maken. Er zijn vele voordelen aan het handhaven van een positieve mentale houding. Als u zich gelukkig en vol vertrouwen voelt, kunt u het gevoel hebben dat uw psoriasis veel gemakkelijker onder controle te houden is. Een positieve gemoedstoestand kan ook helpen om de dingen aan te pakken die u op uw levensweg tegenkomt.

Want to read more?