Slaap rustig

Hoe zorg ik voor een goede nachtrust?

Studies tonen aan dat mensen met psoriasis zich sneller angstig en depressief voelen. Het probleem is dat slaapgebrek u meer gestrest, angstig en depressief maakt en het dus moeilijker wordt om uit de vicieuze cirkel van slechte slaap te geraken. Bovendien werkt slaapgebrek niet alleen op uw stemming maar ook op andere aspecten van uw leven, van werk tot sociaal leven, seks en relaties.
Het goede nieuws is dat u veel eenvoudige maatregelen kunt nemen om uw regelmatige slaappatroon terug te vinden.

Goed voorbereiden

Zorg ervoor dat uw kamer koel, donker en rustig is, en uw bed comfortabel – verduisteringsgordijnen en een goede matras hebben een enorme invloed op uw slaapkwaliteit. Probeer de vier laatste uren voor bedtijd ook geen thee of koffie te drinken, en vermijd zware, kruidige maaltijden en alcohol 's avonds want dat kan uw slaap verstoren.

Slaap is een belangrijk onderdeel van het genezingsproces omdat het lichaam en geest weer oplaadt.



Ontspan u

's Avonds tijd maken om tot rust te komen, helpt u om beter te slapen. Ook een warm bad nemen, naar muziek luisteren of een boek lezen kan u tot rust brengen. Sommigen vinden dat meditatie helpt ontspannen, terwijl voor anderen ademhalingsoefeningen doeltreffend kunnen zijn. Matig intensieve aerobicsoefeningen overdag kunnen u helpen ontspannen en voor een betere slaap zorgen.

Laat uw zorgen van u afglijden

Wanneer bezorgdheid u wakker houdt, kan het helpen om uw zorgen onder controle te krijgen zodat u beter slaapt. Maak elke avond 20 tot 30 minuten tijd vrij voor uw zorgen, en maak een lijst met al uw problemen. Problemen opschrijven verhindert dat ze in uw hoofd blijven rondspoken. Bovendien lijken ze vaak minder ernstig op papier. Bekijk de volgende dag opnieuw uw lijst en bepaal doelen om de problemen aan te pakken.
Als u worstelt met stress, zorgen of angsten en als u slaapproblemen heeft, kunnen deze eenvoudige technieken u misschien helpen.
Als u zich zorgen blijft maken, of als u zich depressief of gestrest blijft voelen, raadpleeg dan uw arts. Hij of zij kan u beter begeleiden of u doorverwijzen naar meer gespecialiseerde hulp.

Want to read more?