Username: extranet\Anonymous
Roles:

Uw huid tonen? Denk er geen twee keer over na

Hoe zich minder beschaamd voelen en voluit leven

Een van de moeilijkste aspecten van het omgaan met psoriasis is vrede nemen met hoe uw huid eruitziet. Dat kan gevolgen hebben voor uw zelfbeeld en het beeld dat anderen van u hebben. Hoewel het normaal is dat u beschaamd bent voor uw huid, is het goede nieuws dat er strategieën zijn die u helpen om u meer op uw gemak te voelen en dingen te doen die u graag doet.

Concentreer u op positieve dingen

U maakt zich waarschijnlijk meer zorgen over hoe uw huid eruitziet wanneer u zich in het algemeen minder goed in uw vel voelt.

U maakt zich waarschijnlijk meer zorgen over hoe uw huid eruitziet wanneer u zich in het algemeen minder goed in uw vel voelt.



Een beter zelfbeeld opbouwen kan echt helpen. Hier zijn zeven manieren om uw zelfvertrouwen te vergroten als u zich beter wilt voelen:

Maak een lijst van uw positieve eigenschappen

. Schrijf alles op wat u goed vindt aan uzelf - u bent hartelijk, kunt goed luisteren, u bent creatief, vindingrijk - en bekijk deze lijst als u zich somber voelt.

Verzorg uzelf op lichamelijk vlak.

Zorg ervoor dat u goed eet, genoeg slaapt en regelmatig beweegt.

Plan activiteiten die u graag doet.

Gun uzelf tijd voor ontspanning, ook op weekdagen. Lees een goed boek, kijk naar een film of breng gewoon wat tijd door met goede vrienden en familie. Door uzelf tijd te gunnen voor leuke activiteiten zal u zich minder zorgen maken over uw uiterlijk en uw stemming zal vanzelf verbeteren.

Doe mee aan sociale activiteiten.

Het heeft geen zin om alleen thuis te zitten omdat u zich zorgen maakt over uw huid. Hoe meer u zich afzondert, hoe groter de kans dat u zich slecht gaat voelen omdat u geen normaal leven leidt en u zichzelf hulp en plezier ontzegt.

Concentreer u op uw positieve punten.

Bestrijd negatieve gedachten wanneer u aan een deel van uw lichaam denkt dat u ongelukkig maakt door te denken aan kleine verbeteringen en aan dingen waarmee u wel tevreden bent - uw ogen, haar, benen, stem, enzovoort.

Breng tijd door met hartelijke mensen

– mensen die u waarderen en u een goed gevoel geven.

Begin met nieuwe activiteiten.

Probeer nieuwe recepten, word lid van een boeken- of filmclub of interesseer u voor iets nieuws waarbij u andere mensen leert kennen en u naar een nieuw doel leert werken.

Volg uw vooruitgang

Het is gemakkelijk om te blijven stilstaan bij het negatieve en niet meer te zien hoeveel vorderingen u al hebt gemaakt. Het kan daarom zinvol zijn om een 'symptomendagboek' bij te houden en wat foto's te nemen. U kunt uw symptomen zelfs een (fysieke en emotionele) score geven van 1-10 (van nauwelijks merkbaar tot zeer slecht). Na een tijd, en met de juiste behandeling, zou u verbetering moeten zien. Kijk terug naar uw symptomendagboek en foto's als u zich somber voelt, zodat u weer weet van hoever u komt.
Als u na een tijd geen verbetering ziet, raadplaag dan uw arts om nieuwe strategieën te bespreken die u kunnen doen vooruitgaan.